Električni ili hibridni automobil sada

Dolazi nova, tehnološki naprednija generacija automobila. Za divno čudo još imaju volan i točkove, ali su zato motori potpuno drugačiji. Udobnosti nikad kraja, pa su sedišta sve udobnija, displeji sve veći a smart funcija sve više. Ipak ja još očekujem da automobili polete (kao u filmu 5. element>>>) i da zaboravimo na puteve, gume i gužve u saobraćaju. Ali nažalost to se još skorije neće desiti ☹. Za sada su pred vama dve mogućnosti:

- Hibridni automobili koji imaju klasičan motor sa unutrašnim sagorevanjem (benzin ili dizel) plus eletrični motor (ili više njih). Znači dva sistema koji rade zajedno.
- Električni automobili koji imaju samo elektromotor i idu samo na struju, to jest na struju iz baterija. Uopšte ne zagađuju okolinu, nečujni su, dugotrajni, a cena potrošnje struje je oko 70din na 100km.

Prednosti i mane

Električni automobili su definitivno budućnost i stvarno su mnogo bolji i napredniji u mnogom stvarima. Svi proizvođači automobila povećavaju proizvodnju električnih automobila pa je i sve veća ponuda na tržištu. Što se tiče kupovine prednjače Norvežani, Šveđani i Nemaci. Nemci su najavili da će do 2030. imati bar 10 miliona čisto električnih automobila. Inače Nemačka sada ima 47 miliona automobila sa unutrašnjim sagorevanjem.

Električni automobili

Sadašnji problem električnih automobila su i dalje baterije i autonomija, ili range, iliti po srpski domet - koliko možeš da pređeš kilometara sa jednim punjenjem baterije - kao kapacitet rezervoara. Domet je obično do 300km. I onda mora na punjenje bar 8h. Mada ima još problema, kao mesto za punjenje. Recimo oni koji žive u soliteru, bi trebalo kroz prozor da bace sa 9. sprata produžni kabl do auta 😊. Kod nas još nije toliko razvijena infrastruktura za javne punjače. Mnogo je lakše ljudima koji imaju kuće i svoje garaže, jer im je lakše dostupan priključak za struju. Domet od 200 do 300km za one koji najčešće voze po gradu ne predstavlja problem. Problem je ako putujete često van grada i na duže relacije. Kada recimo krenete na more, na put od 900km. Na autoputu već ima pumpi koje imaju električne punjače ali ih još nema dovoljno. Poređenja radi za punjenje gorivom (benzin, dizel) vi stanete i natočite za 5 minuta pun rezervoar. Sa električnim automobilom to neće moći tako. Glavni problem je u stvari vreme. Zamislite ispred vas stane auto da se napuni na električnom punjaču. Vi ste kao sledeći odmah iza njega. E pa čekaćete minimum sat vremena dok se on ne napuni. Onda dolazite vi na red pa još sat vremena da se vaš auto napuni. Ozbiljan problem je dakle brzina punjenja i broj punjača. Svako punjenje čak i na brzim punjačima gde se napuni do 80% traje oko 1h. A zavisno od vremenskih i drugih uslova za sat vremena se napuni i mnogo manje oko 50-60%.

Punjenje električnih automobila

Tako da s obzirom da baterije još nisu savršene, u prelazanom periodu nastupaju hibridni automobili. U ovom trenutku to se pokazalo kao najbolji izbor. U gradskoj vožnji najviše vozite na struju gde je inače najveća potrošnja i najveće zagađenje. A kad izađete na autoput onda preuzima motor (obično benzin) koji je u takvoj vožnji inače najekonomičniji. Koristite oba motora kombinovano i jedan i drugi, i imate neograničeni domet. Dugotrajni su ali imate i održavanje.

Hibridni automobili

Hibridni motori imaju u sebi i generatore pa se kretanjem oni aktiviraju i tako pune baterije. Takođe imaju i sistem gde se kočenjem stvara električna energija (regenerative brake), koja takođe puni baterije. Toyota recimo u svojim hibridnim automobilima uopšte nema utičnicu za punjenje, auto se sam puni dok ide i dok se koči. Tako je potrošnja goriva hibridnih automobila znatno manja. Manje je izduvnih gasova i zagađenja, manje para dajete na gorivo... jedino što koštaju više, što je verovatno zbog tog duplog sistema. Dobra stvar je što ćete ipak dobiti subvenciju od države (kao i u svim drugim zemljama) pa će vas sa subvencijom izaći malo skuplje nego običan auto. Subvencija (podsticaj) države na hibridne automobile kod nas je 3500€.

Još jedna zanimljivost. Ako vozite električni automobil, šta mislite kako zimi upalite grejanje kabine? Inače kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem motor se zagreje pa vi koristite tu toplotnu energiju da ugrejete i kabinu. Kod električnih automobila nema grejanja od toplote motora. Znači morate da se grejete na struju. Da, da, onu istu struju iz baterija koje pokreću auto. Pa će onda i autonomija biti znatno manja. Tako će vam auto najviše prelaziti u proleće i na jesen kada ne palite klimu (sve jedno da li je grejanje ili hlađenje). Zimi i leti će vam domet biti kraći - manje kilometare ćete preći sa jednim punjenjem baterije. Dobra stvar je što grejanje radi odmah i ne morate da čekate da se ugreje auto. Čak ima mogućnosti da se podesi tajmer pa da vam ujutro zagreje kabinu pre nego što krenete na posao.

Ono što je neminovno, nesavršene baterije će se još razvijati (pojačati snaga i smanjiti težina), domet će se još produžavati, pumpi za punjenje električnih automobila će biti sve više i više. I javnih punjača će biti sve više i u gradu na praking mestima.

Tesla model S

Koji kupiti?

Ako 99% vremena vozite po gradu, a idete na more avionom, onda je najbolje uzeti čisto električni automobil. Lepa stvar kod električnih automobila je što imaju odlično ravnomerno ubrzanje (dobar osećaj), nečujni su (za nekog to i nije prednost brrrrmm, braaauuuumm), ali u gradu definitivno prave mnogo manju buku, ne zagađuju okolinu... a motori su skoro neuništivi, nemate servis - ne menjate ulje i filtere, nemaju akumulator, nemaju anlaser, nemaju vodenu pumpu, nemaju auspuh... Prelaze i po 1.000.000km bez ozbiljnijih servisa. Jedini problem su baterije jer ćete za tu kilometražu morati bar 7-8 puta da ih kompletno zamenite. Proizvođači obično daju garanciju na baterije 5 godina, a neki čak 10 godina. Posle toga kapacitet baterije drastično opada na recimo oko 60%. Još neke pogodnosti su da ne plaćate porez na registraciju, a u mnogim državama ne plaćate čak ni putarinu.

Ali se tu javlja neshvatljiv problem, a to je da elektični automobil koštaju mnogo više od hibridnog, a više nego duplo od običnog. Ne znam zašto. Kao prodaju nam novu tehnologiju. Realno ne može da košta više od hibridnog koji ima oba sistema i koji bi naravno trebao da bude skuplji. Uz to električni kao što sam ranije nabrojao nema mnoge elemente koje ima klasični automobil pa je i proizvodnja i sklapanje mnogo jeftinije i lakše. Subvencija države za električne automobile je 5000€. Prosečna cena novih električnih modela kao što su Nissan Leaf, E golf, ili Hyundai Ionic je oko 38.000€, Renault Zoe oko 32.000€ a BMW i3 oko 46.000€. Dok recimo hibridna Toyota Corola ili Yaris košta oko 20.000€ skoro duplo manje. Cene polovnih hibridnih automobila kod nas su: Volkswagen Golf 7 GTE 14.000€, Yaris 9.000€, BMW i3 oko 18.000€, Toyota C-HR oko 20.000€...

BMW i8
Oni koji imaju para i inače voze 2 automobila (recimo muž i žena), najbolje bi bilo da kupe jedan električni za grad i jedan hibridni za grad plus za duže relacije. Recimo muž vozi električni a žena hibridni i kada krenu na more, zimovanje ili izlete idu hibridnim. Za većinu nas koji nemaju tu mogućnost u ovom trenutku ipak je najbolje kupiti hibridni automobil. Samo zbog punjenja bi trebalo odabrati onaj koji najviše vama odgovara. Različiti proizvođači automobila imaju različite sisteme za hibridne automobile. Recimo Toyota ima sistem da koristi električnu energiju za pokretanje iz mesta i vožnju do brzine od 50 km/h, preko toga se pali motor sa unutrašnjim sagorevanjem i idete samo na njega. Puni se sama kretanjem i kočenjem, ne priključujete je na utičnicu. Dok Honda recimo ima integrisan elektromotor u motoru, koji asistira (pomaže) motoru dok ubrzava (kada mu je najteže), pa će koristiti struju uvek kada dodajete gas. I na to treba da obratite pažnju kada kupujete novi auto, odnosno uzeti onaj koji najviše odgovara vama i vašim potrebama.
U sledećem tekstu ću vam detaljnije objasniti različite sisteme hibridnih automobila i razlike između proizvođača i načina vožnje.

Neki od hibridnih modela su: Toyota Corola iW, Toyota Prius, Toyota Yaris iE, Volkswagen Golf GTE, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona, Renault Clio e-Tech, Honda CR-Z, Honda Insight, Citroen DS5...

Električni automobili su: Tesla 3, Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen ID3, Volkswagen E-Golf, Honda E, Renault Zoe, Peugeot e-208. Skuplji modeli su Jaguar I-Pace i Audi e-tron, a najviše klase su Tesla S, Porsche Taycan, BMW i8 koji su naravno najbolji, sa najvećim dometom ali i najskuplji.

Ako ne bih morao da razmišljam o ceni uvek bih uzeo novi električni automobil. Pošto je sada cena previsoka o njima ni ne razmišljam, osim možda o nekom polovnom (zameniti baterije). Ali hibridni automobili su mnogima već sada postali dostupni. 

Slađan Tasić - Tasa




Коментари

Популарни постови са овог блога

Shimano i NuVinci

Električni bicikli - Vrste motora i mogućnosti • Kako izabrati pravi • Cene

Active Noise Canceling slušalice