Električni ili hibridni automobil sada
Dolazi nova, tehnološki naprednija generacija automobila. Za divno čudo još imaju volan i točkove, ali su zato motori potpuno drugačiji. Udobnosti nikad kraja, pa su sedišta sve udobnija, displeji sve veći a smart funcija sve više. Ipak ja još očekujem da automobili polete (kao u filmu 5. element>>>) i da zaboravimo na puteve, gume i gužve u saobraćaju. Ali nažalost to se još skorije neće desiti ☹. Za sada su pred vama dve mogućnosti:
- Hibridni automobili koji imaju klasičan
motor sa unutrašnim sagorevanjem (benzin ili dizel) plus eletrični motor (ili
više njih). Znači dva sistema koji rade zajedno.
- Električni automobili koji imaju samo
elektromotor i idu samo na struju, to jest na struju iz baterija. Uopšte ne
zagađuju okolinu, nečujni su, dugotrajni, a cena potrošnje struje je oko 70din
na 100km.
Prednosti
i mane
Električni automobili su definitivno budućnost i stvarno su mnogo bolji i napredniji u mnogom stvarima. Svi proizvođači automobila povećavaju proizvodnju električnih automobila pa je i sve veća ponuda na tržištu. Što se tiče kupovine prednjače Norvežani, Šveđani i Nemaci. Nemci su najavili da će do 2030. imati bar 10 miliona čisto električnih automobila. Inače Nemačka sada ima 47 miliona automobila sa unutrašnjim sagorevanjem.
Sadašnji problem električnih automobila su i dalje baterije i autonomija, ili range, iliti po srpski domet - koliko možeš da pređeš kilometara sa jednim punjenjem baterije - kao kapacitet rezervoara. Domet je obično do 300km. I onda mora na punjenje bar 8h. Mada ima još problema, kao mesto za punjenje. Recimo oni koji žive u soliteru, bi trebalo kroz prozor da bace sa 9. sprata produžni kabl do auta 😊. Kod nas još nije toliko razvijena infrastruktura za javne punjače. Mnogo je lakše ljudima koji imaju kuće i svoje garaže, jer im je lakše dostupan priključak za struju. Domet od 200 do 300km za one koji najčešće voze po gradu ne predstavlja problem. Problem je ako putujete često van grada i na duže relacije. Kada recimo krenete na more, na put od 900km. Na autoputu već ima pumpi koje imaju električne punjače ali ih još nema dovoljno. Poređenja radi za punjenje gorivom (benzin, dizel) vi stanete i natočite za 5 minuta pun rezervoar. Sa električnim automobilom to neće moći tako. Glavni problem je u stvari vreme. Zamislite ispred vas stane auto da se napuni na električnom punjaču. Vi ste kao sledeći odmah iza njega. E pa čekaćete minimum sat vremena dok se on ne napuni. Onda dolazite vi na red pa još sat vremena da se vaš auto napuni. Ozbiljan problem je dakle brzina punjenja i broj punjača. Svako punjenje čak i na brzim punjačima gde se napuni do 80% traje oko 1h. A zavisno od vremenskih i drugih uslova za sat vremena se napuni i mnogo manje oko 50-60%.
Tako da s obzirom da baterije još nisu savršene, u prelazanom periodu nastupaju hibridni automobili. U ovom trenutku to se pokazalo kao najbolji izbor. U gradskoj vožnji najviše vozite na struju gde je inače najveća potrošnja i najveće zagađenje. A kad izađete na autoput onda preuzima motor (obično benzin) koji je u takvoj vožnji inače najekonomičniji. Koristite oba motora kombinovano i jedan i drugi, i imate neograničeni domet. Dugotrajni su ali imate i održavanje.Hibridni motori imaju u sebi i generatore pa se kretanjem
oni aktiviraju i tako pune baterije. Takođe imaju i sistem gde se kočenjem
stvara električna energija (regenerative brake), koja takođe puni baterije. Toyota
recimo u svojim hibridnim automobilima uopšte nema utičnicu za punjenje, auto
se sam puni dok ide i dok se koči. Tako je potrošnja goriva hibridnih
automobila znatno manja. Manje je izduvnih gasova i zagađenja, manje para
dajete na gorivo... jedino što koštaju više, što je verovatno zbog tog duplog
sistema. Dobra stvar je što ćete ipak dobiti subvenciju od države (kao i u svim
drugim zemljama) pa će vas sa subvencijom izaći malo skuplje nego običan auto.
Subvencija (podsticaj) države na hibridne automobile kod nas je 3500€.
Još jedna zanimljivost. Ako vozite električni automobil, šta
mislite kako zimi upalite grejanje kabine? Inače kod motora sa unutrašnjim
sagorevanjem motor se zagreje pa vi koristite tu toplotnu energiju da ugrejete
i kabinu. Kod električnih automobila nema grejanja od toplote motora. Znači
morate da se grejete na struju. Da, da, onu istu struju iz baterija koje
pokreću auto. Pa će onda i autonomija biti znatno manja. Tako će vam auto
najviše prelaziti u proleće i na jesen kada ne palite klimu (sve jedno da li je
grejanje ili hlađenje). Zimi i leti će vam domet biti kraći - manje kilometare
ćete preći sa jednim punjenjem baterije. Dobra stvar je što grejanje radi odmah
i ne morate da čekate da se ugreje auto. Čak ima mogućnosti da se podesi tajmer
pa da vam ujutro zagreje kabinu pre nego što krenete na posao.
Ono što je neminovno, nesavršene baterije će se još
razvijati (pojačati snaga i smanjiti težina), domet će se još produžavati,
pumpi za punjenje električnih automobila će biti sve više i više. I javnih punjača
će biti sve više i u gradu na praking mestima.
Koji kupiti?
Ako 99% vremena vozite po gradu, a idete na more avionom,
onda je najbolje uzeti čisto električni automobil. Lepa stvar kod električnih
automobila je što imaju odlično ravnomerno ubrzanje (dobar osećaj), nečujni su
(za nekog to i nije prednost brrrrmm, braaauuuumm), ali u gradu definitivno prave
mnogo manju buku, ne zagađuju okolinu... a motori su skoro neuništivi, nemate
servis - ne menjate ulje i filtere, nemaju akumulator, nemaju anlaser, nemaju
vodenu pumpu, nemaju auspuh... Prelaze i po 1.000.000km bez ozbiljnijih servisa.
Jedini problem su baterije jer ćete za tu kilometražu morati bar 7-8 puta da ih
kompletno zamenite. Proizvođači obično daju garanciju na baterije 5 godina, a neki
čak 10 godina. Posle toga kapacitet baterije drastično opada na recimo oko 60%.
Još neke pogodnosti su da ne plaćate porez na registraciju, a u mnogim državama
ne plaćate čak ni putarinu.
Ali se tu javlja neshvatljiv problem, a to je da elektični
automobil koštaju mnogo više od hibridnog, a više nego duplo od običnog. Ne
znam zašto. Kao prodaju nam novu tehnologiju. Realno ne može da košta više od
hibridnog koji ima oba sistema i koji bi naravno trebao da bude skuplji. Uz to
električni kao što sam ranije nabrojao nema mnoge elemente koje ima klasični
automobil pa je i proizvodnja i sklapanje mnogo jeftinije i lakše. Subvencija države
za električne automobile je 5000€. Prosečna cena novih električnih modela kao što
su Nissan Leaf, E golf, ili Hyundai Ionic je oko 38.000€, Renault Zoe oko
32.000€ a BMW i3 oko 46.000€. Dok recimo hibridna Toyota Corola ili Yaris košta
oko 20.000€ skoro duplo manje. Cene polovnih hibridnih automobila kod nas su: Volkswagen
Golf 7 GTE 14.000€, Yaris 9.000€, BMW i3 oko 18.000€, Toyota C-HR oko
20.000€...
U sledećem tekstu ću vam detaljnije objasniti različite sisteme hibridnih automobila i razlike između proizvođača i načina vožnje.
Neki od hibridnih modela su: Toyota Corola iW, Toyota
Prius, Toyota Yaris iE, Volkswagen Golf GTE, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona,
Renault Clio e-Tech, Honda CR-Z, Honda Insight, Citroen DS5...
Električni automobili su: Tesla 3, Nissan Leaf,
BMW i3, Volkswagen ID3, Volkswagen E-Golf, Honda E, Renault Zoe, Peugeot e-208.
Skuplji modeli su Jaguar I-Pace i Audi e-tron, a najviše klase su Tesla S, Porsche
Taycan, BMW i8 koji su naravno najbolji, sa najvećim dometom ali i najskuplji.
Ako ne bih morao da razmišljam o ceni uvek bih uzeo novi električni automobil. Pošto je sada cena previsoka o njima ni ne razmišljam, osim možda o nekom polovnom (zameniti baterije). Ali hibridni automobili su mnogima već sada postali dostupni.
Slađan Tasić - Tasa
Коментари
Постави коментар