Formula 1 – ERS i DRS

Uskoro počinje nova sezona Formule1, tačnije 28. marta 2021. trkom u Bahreinu. Formula 1 postaje sve zanimljivija iako su Hamilton i Mercedes već godinama u vrhu. Prave se razni sistemi i pravila kako bi trke postale neizvesnije i kako bi preticanje postalo uzbudljivije. Da bi vam bilo zanimljivo dok gledate prenose  trka, bitno je da razumete dva sistema koja omogućavaju lakše i brže preticanje. Jedan sistem je ERS a drugi je DRS. Evo kako oni funkcionišu.

Nova Formula 1 za 2021.

K ERS
Ako niste znali još 2009. je počela hibridna era Formule 1, ali su tek 2013. svi timovi počeli da koriste hibridne motore, koji se stalno usavršavaju. Hibridna znači da Formula 1 sada pored benzinskog motora ima i električni motor u sebi. Električnim motorima je potrebna električna energija koju treba negde skladištiti i nekako je dopunjavati ali bez stajanja u box. I tako je nastao KERS (Kinetic Energy Recovery System - sistem za povraćaj kinetičke energije) sistem koji kinetičku energiju koja se oslobađa prilikom kočenja pretvara u električnu i skladišti je. Zamislite bolid koji ide brzinom od 300km/h i mora da ukoči pred lakat krivinu na 50km/h. Tu postoji ogromna energija od inercije i toplotna energija od kočenja koju treba iskoristiti. Tako su sada napravljena i usavršena dva sistema za povratak energije ili skraćeno ERS (Energy Recovery System):
        • MGU-K (od Motor-Generator Unit - Kinetic) koristi kinetičku energiju kočenja
        • MGU-H (od Motor-Generator Unit - Heat) koristi toplotnu energiju iz turbopunjača
Sva ta energija zajedno se pretvara u električnu energiju i skladišti u baterije ili super-kondenzatore (koji se brzo napune i brzo isprazne) kako bi se u pravom trenutku, preko elektromotora, bolidima obezbedilo dodatnih 160 KS (120 kW). Tako da sada bolidi Formule 1 mogu da imaju ukupno preko 1000 KS. Ova dodatna snaga može biti više nego dovoljna za preticanje ili za odbranu pozicije.

Evo kako to funcioniše:

KERS sistem

To vam dođe kao „Booster“ u igricama, ili kao kada Mad Max uključi nitro, pa auto odjednom neverovatno ubrza. Tako sa ERS sistemom imamo dvostruku korist. Prvo kočnice će biti hladnije i bolje će obavljati svoju funkciju, i drugo stvoriće se električna energija koja će se iskoristiti kako bi se bolid dodatno ubrzao. Elektromotor koji dodaje snagu, po pravilu FIA može da se koristi najviše 33 sekunde po krugu, što je sasvim dovoljno da se ubrza krug i da se smanji potrošnja goriva.

DRS

DRS (Drag Reduction System - sistem za smanjenje otpora pri kretanju) predstavlja sistem prilagodljivih pokretnih krilaca zadnjeg spojlera čijim se zatvaranjem i otvaranjem kontroliše otpor vazduha na ravnim delovima staze. Aktiviranje DRS-a (otvaranjem) pomaže vozaču prilikom preticanja, jer donosi povećanje brzine za otprilike 10 km/h. DRS može da se koristi samo na određenim delovima staze koje je FIA odredila, a obično su to jedan ili dva pravca. Dozvoljena je aktivacija DRS-a samo u slučaju kada želite da prestignete bolid koji je na manje od jedne sekunde ispred vas. Vozaču se na volanu upali lampica koju kontroliše tim iz boksa i on može onda da aktivira i iskoristi DRS.

Noviteti sezone 2021. - Biće zanimljivo.

Bolidi će sada izgledati sasvim drugačije. Aerodinamika se potpuno menja. Uvode se jednostavniji spojleri napred i veći spojleri pozadi, kao i potpuno novi dizajn poda sa velikim difuzorima koji će obezbeđivati dodatno aerodinamičko prianjanje (ground effect). Biće dodati deflektori vazduha iznad prednjih točkova, a točkovi se povećavaju na 18 inča.
Izmene i nova pravila >>>


Sve ove izmene bi trebale da omoguće vožnju sa manjim odstojanjem između bolida i lakše preticanje. Moći će lakše da vozi iza drugog bolida, zbog manje "prljavog vazduha" koji ostavljaju iza sebe. Iza njih će biti manje vrtloga koji će sadašnjim bolidima F1 smanjiti potisnu silu (downforce) i do 40 %.

Biće zanimljivo i uzbudljivo, nadamo se i da će neko napokon uspeti da konkuriše Mercedesu.

Tasić Slađan - Tasa


Коментари

Популарни постови са овог блога

Shimano i NuVinci

Električni bicikli - Vrste motora i mogućnosti • Kako izabrati pravi • Cene

Active Noise Canceling slušalice