Formula 1 – ERS i DRS
Uskoro počinje nova sezona Formule1, tačnije 28. marta 2021. trkom u Bahreinu. Formula 1 postaje sve
zanimljivija iako su Hamilton i Mercedes već godinama u vrhu. Prave se razni
sistemi i pravila kako bi trke postale neizvesnije i kako bi preticanje postalo
uzbudljivije. Da bi vam bilo zanimljivo dok gledate prenose trka, bitno je da razumete dva sistema koja
omogućavaju lakše i brže preticanje. Jedan sistem je ERS a drugi je DRS. Evo
kako oni funkcionišu.
K ERS
Ako niste znali još 2009. je počela hibridna era Formule 1, ali su tek 2013.
svi timovi počeli da koriste hibridne motore, koji se stalno usavršavaju. Hibridna
znači da Formula 1 sada pored benzinskog motora ima i električni motor u sebi.
Električnim motorima je potrebna električna energija koju treba negde
skladištiti i nekako je dopunjavati ali bez stajanja u box. I tako je nastao KERS
(Kinetic Energy Recovery System - sistem za povraćaj kinetičke energije)
sistem koji kinetičku energiju koja se oslobađa prilikom kočenja pretvara u
električnu i skladišti je. Zamislite bolid koji ide brzinom od 300km/h i mora da
ukoči pred lakat krivinu na 50km/h. Tu postoji ogromna energija od inercije i toplotna
energija od kočenja koju treba iskoristiti. Tako su sada napravljena i
usavršena dva sistema za povratak energije ili skraćeno ERS (Energy
Recovery System):
• MGU-K (od Motor-Generator Unit - Kinetic) koristi kinetičku energiju kočenja
• MGU-H (od Motor-Generator Unit - Heat) koristi toplotnu energiju iz
turbopunjača
Sva ta energija zajedno se pretvara u električnu energiju i skladišti u
baterije ili super-kondenzatore (koji se brzo napune i brzo isprazne) kako
bi se u pravom trenutku, preko elektromotora, bolidima obezbedilo dodatnih
160 KS (120 kW). Tako da sada bolidi Formule 1 mogu da imaju ukupno preko 1000
KS. Ova dodatna snaga može biti više nego dovoljna za preticanje
ili za odbranu pozicije.
Evo kako to
funcioniše:
To vam dođe kao „Booster“ u igricama, ili kao kada Mad Max uključi
nitro, pa auto odjednom neverovatno ubrza. Tako sa ERS sistemom imamo dvostruku
korist. Prvo kočnice će biti hladnije i bolje će obavljati svoju funkciju, i drugo
stvoriće se električna energija koja će se iskoristiti kako bi se bolid dodatno
ubrzao. Elektromotor koji dodaje snagu, po pravilu FIA može da se koristi najviše
33 sekunde po krugu, što je sasvim dovoljno da se ubrza krug i da se smanji
potrošnja goriva.
DRS
Noviteti sezone 2021. - Biće
zanimljivo.
Bolidi će sada izgledati sasvim drugačije. Aerodinamika se
potpuno menja. Uvode se jednostavniji spojleri napred i veći spojleri pozadi,
kao i potpuno novi dizajn poda sa velikim difuzorima koji će obezbeđivati
dodatno aerodinamičko prianjanje (ground effect). Biće dodati deflektori
vazduha iznad prednjih točkova, a točkovi se povećavaju na 18 inča.
Izmene i nova pravila >>>
Sve ove izmene bi trebale da omoguće vožnju sa manjim odstojanjem
između bolida i lakše preticanje. Moći će lakše da vozi iza drugog bolida, zbog
manje "prljavog vazduha" koji ostavljaju iza sebe. Iza njih će biti
manje vrtloga koji će sadašnjim bolidima F1 smanjiti potisnu silu (downforce) i
do 40 %.
Biće zanimljivo i uzbudljivo, nadamo se i da će neko napokon uspeti
da konkuriše Mercedesu.
Tasić Slađan - Tasa
Коментари
Постави коментар