Shimano i NuVinci
Počinje sezona bicikala. Divno je voziti bicikl u prirodi i
po šetalištima, ali sve više postaje neophodan u gradu, zbog gužvi u saobraćaju
i zbog sve manje mesta za parkiranje. Zato vam je bicikl odlično rešenje. Kada
kupujete nov ili polovan bicikl treba da obratite pažnju na: visinu
rama, materijal rama, veličinu točkova, menjače, kočnice, guvernalu, sedište...
kao i to da li vam treba za grad ili za Off road - MTB (Mountain Bikes). MTB
nije zgodno voziti po gradu, zbog položaja tela, velikih krampona na
točkovima... Gradski bicikli imaju drugačiji oblik rama, položaja tela je
uspravan, gume imaju manji otpor i bolje leže na asfaltu, sedišta su mekša...
Što se tiče menjača oni su i dalje enigma za većinu ljudi, a
vrlo su bitni za laku i udobnu vožnju. Neko kaže „što više brzina to bolje“, neko
kaže „ma sve jedno samo sedneš i vrtiš“, ali i nije baš tako. Bitno je koliko stepena
prenosa ima, kakav je otpor u svakoj brzini, koliko se lako prebacuje iz
brzine u brzinu, koliko je precizan, na koji način se manjaju brzine na
guvernali... Često se nude polovni bicikli gde se naglašava da je Schimano
menjač. Ali koji Schimano menjač?
Zbog toga sam malo istraživao menjače, pa evo
najednostavnijeg objašnjenja. Kod nas su najzastupljeniji menjači kompanije
Schimano (Japan) i oni su stvarno vrhunskog kvaliteta. Ali kao i u svemu i
među njima ima gradacije u kvalitetu, mogućnostima i ceni. Ovo su Schimano
MTB menjači od najlošijih ka najboljima: TOURNEY > ALTUS
> ACERA
> ALIVIO
> DEORE > SLX > DEORE XT > XTR. A ovo su Schimano
menjači za gradsku vožnju od najlošijih ka najboljima idu ovako: Claris
> Sora
> Tiagra
> 105 > Ultegra > Dura Ace. Sve ovo su menjači koji su
sa lancem i zupčanicima pa prelaskom na veći (manji) zupčanik menjate brzinu.
Njihova mana je što je to otvoren sistem, pa se lako zaprlja, moraju da se
podmazuju, moraju da se šteluju, vlaga deluje na njih pa mogu i da zarđaju, a
vremenom se i habaju.
Tako je Schimano napravio menjač zvani Nexus
koji je zatvorenog tipa i ima 7 ili 8 brzina, i obično ima ugrađenu „kontru“
kao kočnicu. Na osnovu ličnog iskustva vam mogu reći da ovaj sistem odlično
funkcioniše i preporučujem ga za gradske bicikle. Nema otvorenih zupčanika, nema
pomeranja i spadanja lanca. Lanac je uvek na istom mestu i ne mrda se levo
desno. Sve se dešava unutar zatvorene zadnje glave u kojoj su smešteni specijalni
zupčanici i prenos. Menjate brzine kod desne ručke tako što okrećete točkić i
lepo vam piše u svakom trenutku u kojoj ste brzini. Razlika u odnosu na sistem
sa 21. brzinom je samo u više stepena prenosa i nijansi opterećenja. Recimo 1.
brzina kod Nexusa (za uzbrdice) je ista kao i 1. kod klasičnih menjača, a 8.
kod Nexusa (za ravnice) je približno ista kao i 21. kod klasičnih menjača.
NuVinci (enviolo)
2007. godine Fallbrook Technologies Inc (USA) je patentirao novi revolucionarni sistem menjača NuVinci kontinualno promenljivi prenos (CVT), sada pod kompanijom Enviolo. Prvi su počeli da ga primenjuju Holanđani kod svog najvećeg proizvođača bicikala Batavus-u, a kasnije i mnogi drugi. NuVinci nazivaju planetarni sistem prenosa zbog kugli koje se rotiraju i kruže oko osovine (pogledajte genijalno je rešenje). Ovo rešenje sem za bicikle našlo je primenu kod vetrogenera, u automobilskoj industriji...
Kod NuVinci-ja je menjanje prenosa mnogo lakše i glatkije.
Nema definisanih stepena prenosa već sve klizi. Menjanje brzine je na ručici i
izgleda kao lik iz crtanog filma koji se pomera i izvija pa sa promenom
brzine prikazuje brdašce ili ravnicu. Ovde možete videti kako ceo sistem
radi>>>
Pored ovih postoje i drugi dobri menjači kao što su SRAM
(USA) i Campagnolo
(Italija).
Vozi, sevaj i brzine menjaj 😊
Tasić Slađan - Tasa
Vrlo interesantno!
ОдговориИзбриши